Raport Odpowiedzialnego Biznesu 2019
Brak notatek
Koszyk jest pusty
Wyślij do drukarki
Usuń

Zgłaszanie wątpliwości dotyczących etyki

  • 8 wzrost gospodarczy i godna praca
GRI:
  • [103-1] Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń
    dla tematu: rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników
    Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń
    dla tematu: rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników

    Przejdź do listy wskaźników
  • [103-2] Podejście do zarządzania i jego elementy
    dla tematu: rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników
    Podejście do zarządzania i jego elementy
    dla tematu: rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników

    Przejdź do listy wskaźników
  • [ 103-3] Ewaluacja podejścia do zarządzania
    dla tematu: rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników
    Ewaluacja podejścia do zarządzania
    dla tematu: rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników

    Przejdź do listy wskaźników
  • [102-17] Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji

    Przejdź do listy wskaźników
  • [Wskaźnik własny] Liczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na „skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania Liczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na „skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania

    Przejdź do listy wskaźników
Inne wytyczne:
Nowości w 2019 r.:
  • powołanie Biura Etyki i Relacji,
  • wdrożenie nowego narzędzia do rejestrowania zgłoszeń i zarządzania nimi,
  • aktualizacja polityki „Szacunek i godność”.

W Generalnym Kodeksie Postępowania została wyodrębniona część dotycząca procesu zgłaszania naruszeń i nieprawidłowości – whistleblowing – która zapewnia poufność i analizę przekazywanych informacji. Wobec osób zgłaszających obowiązuje zakaz stosowania jakichkolwiek środków o charakterze represyjnym lub wyciągania wobec nich jakichkolwiek konsekwencji za zgłoszenie nieprawidłowości. Pracownicy mają do dyspozycji różne kanały:

  • etyczny telefon zaufania do zgłaszania, w tym również anonimowo, naruszeń regulacji prawnych, zasad etycznych, przypadków korupcji, oszustw, prania pieniędzy, nieprzestrzegania procedur wewnętrznych, wycieków informacji chronionych, podejmowania nadmiernego ryzyka;

  • relacyjny telefon zaufania do zgłaszania przejawów m.in. dyskryminacji, mobbingu, molestowania i innych naruszeń relacji pracowniczych, w tym wartości i zachowań korporacyjnych;

  • dedykowaną skrzynkę mailową.

Zaktualizowaliśmy także politykę „Szacunek i godność”, która również odnosi się do zgłaszania wątpliwości etycznych. Zostały wprowadzone m.in.:

  • nowe zasady dotyczące ochrony danych osobowych,
  • prawo do odmowy i wycofania zeznań w trakcie postępowania wyjaśniającego,
  • formuła procedury odwoławczej,
  • zasada, że do zgłaszania naruszeń uprawniona jest osoba zatrudniona przez Santander Bank Polska, nie tylko pracownik,
  • usprawnienie procesu wdrażania rekomendacji po przeprowadzonym postępowaniu,
  • zmiany dotyczące obsługi relacyjnego telefonu zaufania – zadanie realizowane teraz przez pracowników Biura Etyki i Relacji.
  • 251

    spraw zgłoszonych w 2019 r. Każda z nich została przeanalizowana i rozstrzygnięta.